مؤسسه‏ آموزشی‏ و ‏پژوهشی امام خمینی(ره) تحت نظارت عالیه مقام معظم رهبری «دامت‌بركاته» اداره می‏‌شود و رئیس و مدیر آن از سوی رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالي» تعيين می‌شود. اين امر مهم از سوی معظم‌له به فيلسوف و حكيم فرزانه حضرت استاد علامه محمدتقی مصباح يزدی «رضوان الله تعالی علیه» واگذار شده بود. ايشان به‌عنوان يك فقيه، مفسر، فيلسوف، ژرف‌انديش متفكر و آينده‌نگر و صاحب‌نظر در مسائل اساسی اسلامی، از ديرباز، مسائل و مشكلات حوزه‌های علميه و نيازهای جامعه و نظام اسلامی را به ‌صورت عميق شناخته و در راستای آن به ارائه طرح‌ها و برنامه‌های بديع پرداختند كه از آن جمله می توان به تأسيس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) و هدايت، مديريت و توسعه كمی و كيفی آن اشاره کرد. پس از رحلت آن پیر فرزانه هم اینک ریاست مؤسسه از طرف رهبر معظم انقلاب بر عهده حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ محمود رجبی واگذار شده است.

پژوهش و تولید علم در حوزه علوم انسانی اسلامی و نقد عالمانه نظریه‌‏های سایر مکاتب در این حوزه، از رسالت‏‌های اصلی حوزه معاونت پژوهش است. تولید علم اسلامی در حوزه علوم اسلامی و دفاع مستدل از اندیشه‌‏های نوین اسلامی، تدوین آثار فاخر در عرصه‏‌های گوناگون دانش اسلامی و علوم انسانی، تدوین متون درسی برای بخش آموزش حضوری و سایر مراکز وابسته به مؤسسه و تبادل علمی با مراکز حوزوی و دانشگاهی در داخل و خارج کشور، از جمله برنامه‌‏های معاونت پژوهش در راستای تحقق چشم‏‌انداز ده ساله مؤسسه و نیل به اهداف پژوهشی آن می‏‌باشد.

معاونت پژوهش مؤسسه برای رسیدن به اهداف پژوهشی مندرج در سند چشم‌‏انداز مؤسسه، از همکاری اعضای هیئت علمی، محققان و همکاران علمی در قالب 15 گروه علمی بهره می‏‌گیرد.

http://research.iki.ac.ir