استاد فنایی – بهمن 1401

مرز ازلی و قدیم زمانی چیست؟

21:30

[ai_playlist id="22478"]

21:33

آیا اهل بیت (ع) به عنوان اولین خلقت خداوند که ابندا نوری بودند بالاتر از مجردات هستند یا خیر؟ یعنی متفاوت از مجردات محسوب می شوند؟

21:35

[ai_playlist id="22480"]

21:37

مجردات قدیم زمانی هستند یا حادث ذاتی؟ آیا ملائک قدیم زمانی هستند؟

21:39

[ai_playlist id="22482"]

21:41

استاد عالم – بهمن 1401

برخی دانشمندان ملحد از بی آغاز بودن جهان مادی نتیجه می گیرند که جهان به خداوند نیاز ندارد، آیا این نتیجه درست است؟

21:44

[ai_playlist id="22791"]

21:45

آیا هرچه معلول قدیم تر باشد، نیاز به علتش بیشتر است؟
در رابطه با همان سلسله علت و معلولی است که هرچه زنجیره هایش بیشتر باشد درواقع باید علت نخستینش محکم تر باشد یا تعبیر دیگری دارد؟

21:48

[ai_playlist id="22794"]

21:49

آیا هر حادث ذاتی، حادث زمانی است؟

21:51

[ai_playlist id="22797"]

21:52

از چه طریق و با چه استدلالی می توان برای کسی که کلا علت را قبول ندارد ثابت کرد که هر معلولی علت می خواهد؟

21:55

[ai_playlist id="22828"]

21:57

بیندیشیم درس سوم برایم شبهه است! آیا ۳ دیدگاهی که درمورد اصل علیت وجود دارد هرسه قابل قبول هستند یا خیر؟

22:00

[ai_playlist id="22831"]

22:02

اصطلاح قدیم زمانی به چه معناست؟

22:05

[ai_playlist id="22834"]

22:07

اگر هر معلولی علتی دارد، آیا این امکانش هست که علتی معلول نداشته باشد؟

22:10

[ai_playlist id="22849"]

22:11

فرمودید قدیم زمانی یعنی چیزی که آغاز زمانی ندارد، آیا این منافاتی با این که می گوییم خداوند از اول بوده است، ندارد؟ در این صورت قائل به چند خوایی نخواهیم بود؟

آیا می توانیم قدیم زمانی را حادث غیر زمانی در نظر بگیریم؟

22:14

[ai_playlist id="22865"]

22:15

در حادث زمانی، به عنوان مثال اگر بخواهیم درباره یک متن از یک کتاب حرف بزنیم، آن متن در غالب صفحه کتاب وجود پیدا کرده است، پس صفحه برای آن نوشته معنا دارد، ولی برای ما که خارج از کتاب هستیم معنا ندارد.
وقتی ما که در خارج هستیم می توانیم هم متن و صفحات کتاب را باهم داشته باشیم، پس درمورد موجودات خارج نمی توان در غالب متن و صفحه صحبت کرد.
پس حالا در مادیات هم همینجوری است، و چون مادیات در غالب زمان هستند می شود با دید حادث زمانی بهشان نگاه کرد، ولی مجردات که در غالب زمان هستند را نمی شود اصلا با دیدگاه حادث زمانی دید.
آیا این تشبیه درست است؟

22:17

[ai_playlist id="22888"]

22:18

استاد نراقی – بهمن 1402

با توجه به تعریف حادث زمانی، اگر موجودی حادث زمانی نباشد، و به اصطلاح، قدیم زمانی باشد، چگونه موجود میشود؟ (اشکال دیدگاه حادث زمانی) لطفا مثال هم بزنید.

21:00

[ai_playlist id="20965"]

21:03

آیا این ادعا که “بی استثنا هر حادث زمانی برای وجود به علتی نیازمند است” صادق است؟ اگر صادق نیست، حداقل یک شی حادث را نام ببرید که برای وجود داشتن، از علت بی نیاز باشد، و اگر صادق است، اولا چرا؟ و ثانیا آیا صدق آن با این ادعا که دیدگاه حدوثی باطل است سازگار است؟ چرا؟

21:05

[ai_playlist id="20983"]

21:08

میدانیم که خدا علت تامه هست ، و از طرفی با توجه به اثبات ضرورت همراهی علت تامه با معلول،
آیا میتوانیم نتیجه بگیریم تا خدا بوده ، انسان هم بوده است ؟؟

21:10

[ai_playlist id="20981"]

21:13

فرق حادث زمانی با حادث ذاتی چیست؟ فرق قدیم زمانی و قدیم ذاتی در چیست ؟ مثال بزنید .

21:15

[ai_playlist id="20977"]

21:18

ما انسانها ذاتا ممکن بالذات هستیم یا واجب بالغیر؟

21:20

[ai_playlist id="20979"]

21:23

لطفا با استدلال، باطل بودن دیدگاه حدوثی را اثبات بفرمایید.

21:25

[ai_playlist id="20975"]

21:28