استاد عالم – آذر 1401

یا نسبت به کاری که انجام میدهیم علم حضوری داریم یا حصولی؟

برای مثال، ما نسبت به حرف زدن خودمان علم حضوری داریم یا حصولی؟ آیا این اعمال نیز جزو افعال درونی و جوانحی محسوب میشوند؟

۱۶:۲۰

۱۶:۲۲

در بحث مراتب علم حضوری با کاهش توجه عالم آیا علم حضوری اولیه نسبت به عالم کم میشود؟یا همان است؟

۱۶:۲۳

۱۶:۲۷

علم معلول به علت هستی بخش در حد دریافت ان است یا توصیف کامل ویژگی های ان است ؟

۱۶:۳۲

۱۶:۳۵

این عبارت شهید مطهری را توضیح دهید:” شک ویقین و تصور و تصدیق و خطا و صواب و حافظه و توجه و تفکر و تعقل و استدلال و تعبیر لفظی و تفهیم و تفهم و فلسفه و علوم، همه مربوط به علم های حصولی و به عبارت دیگر مخصوص به عالم مخصوص ذهن است که عالم صور اشیاست و درمورد علم های حضوری هیچ یک از معانی بالا معنا ندارد.

۱۶:۳۸

۱۶:۴۱

جمادات و اشیا هم صاحب علم هستند؟ آیا به مبدا هستی علم دارند ، از نوع حضوری؟ ( از این جهت که گفته میشه تسبیح خدا رو میگن ) (ذي الشعور بودن اشيا به چه معنا؟) (آیا دارای ابعاد مختلف وجودی هستند؟

۱۶:۴۸

۱۶:۵۱

اگر ممکن است درباره قسمت پنجم اقسام علم حضوری توضیحات تکمیلی بفرمایید

۱۶:۵۵

۱۶:۵۸

تصور کوه حضوری یا حصولی ؟ چرا؟

۱۷:۰۴

۱۷:۰۹

آیا علم حضوری به چیزی،پیش از وجود یا عدم وجود چیزی درما را نشان میدهد؟ (یعنی فقط می گوید به فلان چیز علم حضوری دارم و میدانم هست ولی اینکه چگونه است را لزوما نمی گوید)

۱۷:۱۲

۱۷:۱۸

درباره قسم پنجم از علم حضوری شرایط لازم برای معلول جهت این‌که بتواند مبدا هستی خود را بی‌واسطه وبا علم حضوری بیابد چیست؟

۱۷:20

۱۷:23

این عبارت شهید مطهری را توضیح دهید:«شک و یقین و تصور و تصدیق و خطا و صواب و حافظه و توجه و تفکر و تعقل و استدلال و تعبیر لفظی و تفهیم و تفهم و فلسفه و علوم، همه مربوط به علم‌‌های حصولی، و به عبارت دیگر، مربوط به عالم مخصوص ذهن است که عالم صور اشیاست و درمورد علم‌‌های حضوری هیچ یک از معانی بالا معنا ندارد».

۱۷:25

۱۷:28

علم به عمل دیدن با علم به افعال بیرونی خودمان از نوع حضوری است یا حصولی؟

۱۷:30

۱۷:33

در صفحه ۵۰ کتاب گفته شده خداوند حالت انفعالی ندارد، منظور از حالات انفعالی چیست؟

۱۷:35

۱۷:28

آیا ممکن است علم حضوری با تجربه بدست بیاید یا در واقع تقویت بشود؟ شدت و ضعفش تغییر بکند؟

۱۷:40

۱۷:43

ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه ارتباطی با علم حضوری دارد؟

۱۷:45

۱۷:4۸

آیا علم حصولی ممکن است به علم حضوری تبدیل شود؟ مثلاً مفهوم ذهنی ایجاد بشود؟

۱۷:50

۱۷:53

این که می‌گوییم مثلاً افراد به علت هستی‌بخش علم حضوری دارند ولی ممکن است در مصداق آن اشتباه کنند، مثلاً ثروت، بُت، یا یک فرد را جای خدا قرار بدهند، آیا این علم حصولی است؟ و با علم حصولی می‌شود علم حضوری تقویت کرد؟

۱۷:55

۱۷:5۸

مسائل فطری مربوط به علم حضوری -که در ادامه این طور سوال را مطرح کردند که- در واقع با بیدار کردن فطرت یک فرد، یادآور علم حضوری او می‌شویم؟

18:00

18:03

تاثیرات موسیقی یا قرآن در حوزه علم حضوری هست یا خیر؟ البته که با علم حصولی کسب میشود. که چون علامت سوال هم دارد ممکن است که منظور این باشد (اینطور خوانده شود)؛ البته که با علم حصولی کسب می‌شود؟

18:05

۱8:0۸

نفس در انواع مکاشفات چیست؟

18:10

18:13

توضیح پاراگراف آخر صفحه ۶۰ (پاسخ شبهه درباره خطا در مورد علم به مبدا هستی بخش خود)

18:15

۱8:۱۸

تفکر کردن علم حصولی است یا حضوری؟

18:20

۱8:23

معنای انفعالی بودن خدا چیست؟ مساله حب و بغض در رابطه با خدا چگونه قابل توجیه است؟

18:25

۱8:28

همراه بودن علم حصولی با حضوری چه سنخیتی دارد؟آیا ممکن است از طریق علم حصولی, علم حضوری ما افرایش پیدا کند؟

18:30

18:33

الهام شدن موضوعی مثل پرت شدن شخصی از بلندی یا شنیدن صدای شخصی به شرطی که در آن لحظه نزد ما نباشد ولی بعدا متوجه شویم که اتفاق افتاده آیا علم حضوری هست ؟

18:35

18:38

این صدای درونی من که انگار آن را میشنوم از کجاست؟

18:40

18:48

در رابطه با پرسش ۳ درس دوم، علم به ترس دیروز، که برای مثال با یادآوری خاطره ی تصادف دیروز ، همچنان می ترسیم و یا بدنمان می لرزد، حضوری است یا حصولی؟

18:45

۱۷:۱۸

چرا خدا را با علم حضوری دریافت نمیکنیم؟ و بعد از مدتها بعد از کلی چله و دعا دوباره به همان آدمی که بودیم تبدیل می شویم؟ نماز و روزه و کارایی که میکنیم برحسب وظیفه است و …

18:50

18:53

چرا خدا را با علم حضوری دریافت نمیکنیم؟ و بعد از مدتها بعد از کلی چله و دعا دوباره به همان آدمی که بودیم تبدیل می شویم؟ نماز و روزه و کارایی که میکنیم برحسب وظیفه است و …

19:22

19:24

در بحث مراتب علم حضوری با کاهش توجه عالم آیا علم حضوری اولیه نسبت به عالم کم میشود؟یا همان است؟

19:26

19:28

علم معلول به علت هستی بخش در حد دریافت ان است یا توصیف کامل ویژگی های ان است ؟

19:30

19:32

این عبارت شهید مطهری را توضیح دهید:” شک ویقین و تصور و تصدیق و خطا و صواب و حافظه و توجه و تفکر و تعقل و استدلال و تعبیر لفظی و تفهیم و تفهم و فلسفه و علوم، همه مربوط به علم های حصولی و به عبارت دیگر مخصوص به عالم مخصوص ذهن است که عالم صور اشیاست و درمورد علم های حضوری هیچ یک از معانی بالا معنا ندارد.

19:34

19:36

جمادات و اشیا هم صاحب علم هستند؟ آیا به مبدا هستی علم دارند ، از نوع حضوری؟ ( از این جهت که گفته میشه تسبیح خدا رو میگن ) (ذي الشعور بودن اشيا به چه معنا؟) (آیا دارای ابعاد مختلف وجودی هستند؟

19:38

19:40

اگر ممکن است درباره قسمت پنجم اقسام علم حضوری توضیحات تکمیلی بفرمایید

19:42

19:44

تصور کوه حضوری یا حصولی ؟ چرا؟

19:46

19:48

آیا علم حضوری به چیزی،پیش از وجود یا عدم وجود چیزی درما را نشان میدهد؟ (یعنی فقط می گوید به فلان چیز علم حضوری دارم و میدانم هست ولی اینکه چگونه است را لزوما نمی گوید)

19:50

19:52

در اقسام علم حضوری گفته شده علم به حالات و افعال درونی؛ وجه تمایز حالات و افعال چیه؟ 

19:54

19:56

استاد عبدی – مهر 1402

درباره علم حضوری بیشتر توضیح دهید و اینکه علم حضوری چه کاربردی دارد؟

۱۵:۰۰

۱۵:۰۵

آیا علم حضوری می‌تواند از علم حصولی، حاصل شود؟

۱۵:۰۷

۱۵:۱۰

تقسیم بندی های معرفت به دو نوع حضوری و حصولی توسط اندیشمندان مسلمان بوده ما چه طوری می توانیم به یک شک گرا که ممکن است اصالت وجود خودش را هم منکر شود و یا تجربه گراها ، ارزش و اعتبار علم حضوری را اثبات نماییم به گونه ای که قانع شده و بپذیرند؟

۱۵:۱۳

۱۵:۱۶

برخی مفاهیم ذهنی به واسطه تجربه فرد در گذشته شکل می‌گیرد. مثلا مفهوم درخت از طریق دیدن آن در ذهن شکل می‌گیرد. چطور می‌توان اثبات کرد که علم ما به آن مفهوم ذهنی، حضوری است؟

۱۵:۲۰

۱۵:۲۳

آیا درست است که بگوییم همه علوم حضوری از علوم حصولی گرفته شده اند؟ مثلا در مورد ترس باید چیزی باشد که ازآن بترسیم وگرنه به طور خودکار ترس بوجود نمیاید.

۱۵:۲۴

۱۵:۲۷

اگر علم حضوری شدت و ضعف دارد آیا میتوان گفت آتئیست نسبت به معبود علم حضوری ندارد؟ حداقلی ترین علم حضوری را میتوان صفر در نظر گرفت؟

۱۵:۳۳

۱۵:۳۵

آیا حیوانات علم حضوری به وجود خدا رو دارند؟

۱۵:۴۰

۱۵:۴۳

آیا وجود ما بخشی از وجود خداهست؟یا وابسته به خدا است؟

۱۵:۴۶

۱۵:۴۸

از کجا میتوان مکاشفات ربانی را از شیطانی تمییز داد؟

۱۵:۵۱

۱۵:۵۷

آیا مورد ششم اقسام علم حضوری(علم به مفاهیم ذهنی) ذیل مورد چهارم قرار نمی‌گیرد؟ چراکه ما علت ایجادی مفاهیم ذهنی خود هستیم.

۱۵:۵۹

۱۶:۰۲

تفاوت علم به مفاهیم ذهنی خود با حالت های درونی و افعال درونی چیست؟

۱۶:۰۵

۱۶:۰۷

با توجه به اینکه معرفت به خود, علمی حضوری میباشد پس چرا بعضی افراد دچار بحران هویت میشوند و هویت خود را از یاد میبرند تاحدی که میگویند من وجود ندارم یا اینکه دچار چند شخصیتی میشوند؟

۱۶:۰۹

۱۶:۱۱

در دروس ابتدایی از وجود واسطه در ادراک برای تمایز علم حضوری و حصولی استفاده شده است اما هیچ گونه توضیحی از ادراک داده نمیشود ، سئوال اینجاست که ادراک دقیقا چگونه ماهیت و خصوصیاتی دارد؟

۱۶:۱۵

۱۶:۱۸

علم حضوری مخلوق به خالق همان فطرت است؟ یا مشابه درک و حس است؟

18:55

18:57

علم به علوم زیر حضوری است یا حصولی؟

  • امید به آینده
  • ترس دیروز
  • عمل فکر کردن
  • تصمیم گیری
  • کوه
  • تصور کوه
  • حادثه ای در گذشته
  • کتاب حاضر
  • حرکت زمین
  • هیجان خود

19:00

19:03

در کتاب گفته شده چهره ای که از دوست خود برای شناختن فرد در ذهن داریم جزء علوم حضوری اند، چرا؟

نباید گفت که یک نوع به یاد آوردن عامل خارجی است، پس علم حصولی است؟

19:06

19:08

نحوه ی تمییز دادن علم حضوری و حصولی چیست؟

19:10

19:14

چرا عمل تفکر کردن که یکی از حالات درونی انسان است جزء علم های حصولی است؟ آیا بین علم به فکر کردن و علم به عمل فکر کردن تفاوت هست؟

در درس دوم سخن شهید مطهری این واژه رو مربوط به عالم ذهن گرفته و فرمودند که مربوط به عالم ذهن است در صورتی که جزء افعال درونی و علوم حضوری نیز می باشد.

19:17

19:20