استاد عالم – بهمن 1401
21:56
21:58
آیا ممکن است که معلولی علت غایی نداشته باشد؟
22:01
22:03
چرا علت های اِعدادی با وجود این که بالاخره در ایجاد معلول تاثیر دارند، علت نامیده نمی شوند؟
یا اگر بهشان می گوییم علت، مجازاً علت نامیده می شوند؟
آیا این درست است که در زمینه قانون معیت علی_معلولی، بگوییم در ایجاد علت اِعدادی برقرار است، ولی در بقایش این قانون دیگر برقرار نیست؟
22:06
22:08
تقسیم بندی علت ناقصه در یک شبه نمودار در انتهای درس چهارم، آیا اشتباه است؟
22:11
22:12
در صفحه ۷۵ کتاب در مثال نامه، یک سری علل طولی را برای این که یک نامه نوشته شود، بیان می کند
آیا در این سلسله طولی ما می توانیم هر کدام از علل را علت تامه در نظر بگیریم یا هر کدام علت ناقصه اند؟
در تقسیم بندی کتاب، ما علت حقیقی را به علت تامه و ناقصه تقسیم کردیم، بعد علت ناقصه را به فاعلی، قابلی و غایی
یعنی علت تامه به فاعلی، قابلی و غایی تقسیم نمی شود؟
اگر سلسله طولی غایی یا سلسله طولی قابلی هم داشته باشیم، نهایتا برای آن که آن فعل اتفاق بیفتد نیازمند آنیم که یک سلسه فاعلی وجود داشته باشد؟
22:15
22:18
وقتی یک سنگ را از بالا به پایین رها می کنیم، قانون جاذبه آن را می کشد
حرکت اولیه ما، یعنی رها کردن سنگ و یا نیت ما و یا خود ما، می شود علت فاعلی، و ادامه دهنده حرکت سنگ می شود علت اِعدادی؟
22:21
22:22
علت غایی در رابطه با حوادث طبیعی چیست؟
آیا انسان ها با دستکاری در طبیعت باعث حوادثی می شوند یا این حوادث دست خداست؟
22:24
22:25
آیا علل در طول هم الزاماً از یک نوع اند؟
22:26
22:27
22:28
22:29
منظور از این که علت قابلی دیگر دست هست، این است که خود دست، علت قابلی است
وگرنه حرکتش در زمره علل فاعلی محسوب می شود، یعنی در طول اراده انسان
درست است؟
22:31
22:33
آیا این همان معنای عقل اول یا صادر اول است؟
اصلا عقل از چه جنسی است و چگونه است؟
22:35
22:37
22:38
22:39
استاد نراقی – بهمن 1402
21:00
21:03
21:05
21:08
فرق نفس و روح چیست ؟
21:10
21:13
آیا علتهای مباشر با غیرمباشر ، رابطه طولی دارد؟
21:15
21:18
21:20
21:23
21:25
21:28
21:30
21:32
21:35
21:38
21:40
21:43
21:45
21:48
21:50
21:53