استاد عالم – بهمن 1401

چرا در کتاب علت مادی و صوری را به عنوان علل مهم و حقیقی در نظر نمی گیرد؟

21:56

21:58

در کتاب گفته شده اگر معلولی بدون خواست فاعل خود به وجود بیاید، علت غایی ندارد، یعنی نیاز به علت غایی ندارد.
آیا ممکن است که معلولی علت غایی نداشته باشد؟

22:01

22:03

چرا علت های اِعدادی با وجود این که بالاخره در ایجاد معلول تاثیر دارند، علت نامیده نمی شوند؟
یا اگر بهشان می گوییم علت، مجازاً علت نامیده می شوند؟

آیا این درست است که در زمینه قانون معیت علی_معلولی، بگوییم در ایجاد علت اِعدادی برقرار است، ولی در بقایش این قانون دیگر برقرار نیست؟

22:06

22:08

تقسیم بندی علت ناقصه در یک شبه نمودار در انتهای درس چهارم، آیا اشتباه است؟

22:11

22:12

در صفحه ۷۵ کتاب در مثال نامه، یک سری علل طولی را برای این که یک نامه نوشته شود، بیان می کند
آیا در این سلسله طولی ما می توانیم هر کدام از علل را علت تامه در نظر بگیریم یا هر کدام علت ناقصه اند؟

در تقسیم بندی کتاب، ما علت حقیقی را به علت تامه و ناقصه تقسیم کردیم، بعد علت ناقصه را به فاعلی، قابلی و غایی
یعنی علت تامه به فاعلی، قابلی و غایی تقسیم نمی شود؟

اگر سلسله طولی غایی یا سلسله طولی قابلی هم داشته باشیم، نهایتا برای آن که آن فعل اتفاق بیفتد نیازمند آنیم که یک سلسه فاعلی وجود داشته باشد؟

22:15

22:18

وقتی یک سنگ را از بالا به پایین رها می کنیم، قانون جاذبه آن را می کشد
حرکت اولیه ما، یعنی رها کردن سنگ و یا نیت ما و یا خود ما، می شود علت فاعلی، و ادامه دهنده حرکت سنگ می شود علت اِعدادی؟

22:21

22:22

علت غایی در رابطه با حوادث طبیعی چیست؟
آیا انسان ها با دستکاری در طبیعت باعث حوادثی می شوند یا این حوادث دست خداست؟

22:24

22:25

آیا علل در طول هم الزاماً از یک نوع اند؟

22:26

22:27

آیا نمودار تقسیم بندی علت ناقصه اشتباه است؟

22:28

22:29

علت هم سنخ طولی می شوند و غیر از آن عرضی اند، پس باید بین حرکت دست و خود دست تفاوت قائل بشویم
منظور از این که علت قابلی دیگر دست هست، این است که خود دست، علت قابلی است
وگرنه حرکتش در زمره علل فاعلی محسوب می شود، یعنی در طول اراده انسان
درست است؟

22:31

22:33

در بحث این که ما خلیفه الله هستیم، قطعا ما هرگز به آن الله نزدیک نمی شویم، بلکه انسان کامل به شکلی پدید آورنده ی ماست
آیا این همان معنای عقل اول یا صادر اول است؟
اصلا عقل از چه جنسی است و چگونه است؟

22:35

22:37

آیا علت فاعلی می تواند خودش علت قابلی و غایی باشد؟

22:38

22:39

استاد نراقی – بهمن 1402

گفته شده چنانچه معلولی را فرض کنیم که بدون خواست فاعل خود به وجود بیاید نیازی به این نوع علت نخواهد داشت، چه مثالی برای این توضیح وجود دارد که بدون خواست فاعل به وجود بیاید؟

21:00

21:03

عبودیت وجودی و عبودیت سلوکی را توضیح دهید؟ 

21:05

21:08

فرق نفس و روح چیست ؟

21:10

21:13

آیا علتهای مباشر با غیرمباشر ، رابطه طولی دارد؟

21:15

21:18

معلولی داریم که علت های آن عرضی هستند ، برای موجود شدن این معلول آیا تمام اجزای علل عرضی آن باید موجود باشند تا موجود باشند؟!

21:20

21:23

در مثال سوزاندن آتش ، اجزای خود آتش مثل اکسیژن و اتم های آن ، چه نوع علتی هستند؟! اینجا نمیشود گفت این اجزا علت حقیقی و آتش به عنوان نتیجه آنها علت اعدادی میشود؟!
فرق بین علت اعدادی و حقیقی چه میباشد؟ 

21:25

21:28

آیا هر معلولی نیاز به هر سه علت قابلی، فاعلی، غایی دارد؟ علت مرکب و بسیط به چه معناست؟ 

21:30

21:32

راننده‌ای که دنده خودرو را از حالت خلاص در می‌آورد و موجب حرکت خودرو می‌شود چه نوع علیتی نسبت به حرکت خودرو دارد ؟چرا؟

21:35

21:38

فرض کنید شما از بالای بلندی سنگی را به پایین رها می‌کنید در این حرکت نقش شما چیست و علت فاعلی این حرکت چیست ؟ 
فاعل بالطبع و فاعل بالقسر به چه معناست؟

21:40

21:43

علت فاعلی حرکت خودرو در حال حرکت دقیقا چیست؟

21:45

21:48

نیمه اول حرکت نسبت به نیمه دوم آن چه نوع علیتی دارد؟

21:50

21:53